وزیرنیرو جزئیات برنامه‌ انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را تشریح کرد

یزدفردا "سرویس خبر:نامجو گفت : ایده وزارت نیرو این است که درحالی‌ که ما ساحلی از دریا در اختیار داریم و رشته کوه البرز باعث شده کرانه ‌دریای ما محدود باشد، باید طرحی درنظر گرفت که باتوجه به این‌که بارندگی در این مناطق زیاد صورت می‌گیرد و این آب با سرعت به دریای خزر می‌ریزد، از هدر روی آب جلوگیری کرده و استفاده بهینه‌ای از این نعمت خدادادی داشته باشیم.

وزیر نیرو با تشریح جزئیات طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان، از ابعاد مختلف و ایده‌های متفاوت درحال بررسی برای اجرای این طرح خبر داد.

به گزارش یزدفردا  به نقل ازایسنا ،مجید نامجو ،تاکید کرد که طرح‌های متفاوتی برای انتقال آب مورد بررسی است که هیچ‌کدام تا زمانی که از همه ابعاد اقتصادی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی مورد تایید قرار نگیرد، مهر "نهایی شده" را بر خود نخواهد دید.

وی تاکید کرد: ایده وزارت نیرو این است که درحالی‌ که ما ساحلی از دریا در اختیار داریم و رشته کوه البرز باعث شده کرانه ‌دریای ما محدود باشد، باید طرحی درنظر گرفت که باتوجه به این‌که بارندگی در این مناطق زیاد صورت می‌گیرد و این آب با سرعت به دریای خزر می‌ریزد، از هدر روی آب جلوگیری کرده و استفاده بهینه‌ای از این نعمت خدادادی داشته باشیم.

وی درباره تصمیم وزارت نیرو برای انتقال آب تاکید کرد: درحال حاضر وزارت نیرو به‌طور همزمان چندین ایده ‌را برای انتقال آب در دست مطالعه دارد که هنوز هیچ‌کدام به تایید نهایی نرسیده و در بین این برنامه‌ها آن‌که بیشترین توجیه و کمترین آسیب‌ها را داشته باشد مورد تایید ما قرار می‌گیرد. در این میان، ایده‌ای که وزارت نیرو مدت‌هاست درحال بررسی آن است، ساخت کانال برای استفاده از آبی است که از طریق جلوگیری از هدر رفتن آب باران‌ها و ریزش آن به دریا، در مناطقی که بیشتر به آن احتیاج داریم، حاصل می‌شود.

او توضیح داد: یعنی در حقیقت با مسدود کردن رودخانه‌هایی که به دریا می‌ریزند و وارد کردن آن به کانال‌ها، آب مورد نیاز خود را استحصال می‌کنیم که می‌توانیم از این طریق آب مورد نیاز جلگه شمالی خود را از رامسر گرفته تا انتهای گلستان تامین ‌کنیم.

نامجو درباره توجیه اجرای این ایده گفت: این‌کار به ما اجازه می‌دهد که در بالادست‌ها سدهایی بسازیم که اگر خواستیم آب را به مناطق مورد نیاز هدایت کنیم؛ یعنی ابتدا باید آب مورد نیاز خود منطقه را تامین کنیم تا با ایجاد تعادل، امکان انتقال آب به مناطق مورد نیاز دیگر را هم فراهم کنیم.

وی درباره دیگر ایده‌های موجود در خصوص مدیریت آب در حوزه خزر گفت: باتوجه به این‌که آب خزر شوری کمتری نسبت به خلیج فارس دارد، می‌توان آب خزر را با هزینه مناسب تری شیرین کرد، سپس آن را در اختیار مردم شمال کشور قرار داد و آن‌گاه آب را از طریق دیگری در اختیار مردم سمنان قرار داد. یک ایده دیگر نیز این است که باتوجه به این‌که هزینه برق برای پمپاژ این آب بالاست، ابتدا آب را با استفاده از پمپاژ به بالای منطقه کوهستانی انتقال دهیم و آن‌گاه با قرار دادن نیروگاه‌های برق‌آبی در سراشیبی منطقه کوهستانی، مجددا از این آب برق تولید کنیم و آب را به منطقه مورد نظر انتقال دهیم.

وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: درحالی‌که این ایده‌های متفاوت همه مطرح هستند، اما هنوز هیچ‌کدام مهر اقتصادی نخورده‌اند که تصمیم بگیریم کدام اقتصادی و اجرایی است و تا زمانی که توجیه اقتصادی طرحی تامین نشود، نمی‌توان با قطعیت تصمیم‌گیری کرد. این طرح‌ها همه در حال مطالعه است و پس از دیده شدن همه جنبه‌های طرح از حقوقی و زیست‌محیطی گرفته تا فنی و اقتصادی تصمیم‌گیری، وزارت نیرو درخصوص آن تصمیم‌گیری می‌کند.

وی افزود: چندین سال است که وزارت نیرو درکنار تمام مطالعات طرح‌های خود توسط مشاوران، مطالعات زیست‌محیطی و اجتماعی و فرهنگی را هم با هزینه‌های خود انجام می‌دهد تا هر طرحی را از همه ابعاد ممکن مورد بررسی قرار داده باشد. وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایسنا که آیا توجیه اقتصادی برای طرح انتقال آب خزر به سمنان احساس می‌شود؟ گفت: ایده وزارت نیرو به طور کلی برای انتقال آب به سمنان به این سمت است که این طرح همزمان از همه ابعاد اقتصادی، حقوقی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر نیرو درباره مشکلات حقوقی احتمالی چنین طرحی نیز گفت: حجم آب موجود در دریای خزر به حدی است که بالای 500 میلیارد متر مکعب است. درصورتی که این طرح عملیاتی شود، سالانه تا 500 میلیون متر مکعب امکان انتقال وجود دارد که در مقابل حجم آب موجود در دریای خزر قابل مقایسه نیست؛ هرچند که بازهم تاکید داریم باید درباره این طرح مطالعات تکمیلی و مناسبی صورت گیرد. پس می توانیم به مردم اطمینان دهیم که خیالشان راحت باشد که بهترین طرحی که توجیه‌پذیر باشد و مشکلات حقوقی و اجتماعی را هم دامن نزند، پیگیری خواهد شد.

وزیر نیرو در سفر اخیر خود به استان سمنان، از اجرای مطالعات انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان خبر داده و اصلی ترین مساله استان سمنان را بحث آب دانسته و گفته بود که مطالعات انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در حال انجام بوده و امید است با سرعت دادن به مطالعات آن و دریافت مصوبه‌های لازم و بسیج همگانی، مشکل کم آبی این استان برطرف شود.

وی مردم استان سمنان را شایسته خدمت خوانده و یادآور شده بود که مردم با هوشیاری و درایت خود در تمام زمینه‌ها دولت را همراهی کرده اند و دولت نیز خود را متعهد به بررسی و رفع مشکلات مردم می‌داند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا